FANDOM

Hösten 1999 målades en banderoll upp med texten ”Bajen Ultra Boys”. Vid tillfället fanns det inga långtgående tankar med att skriva just detta, utan det sågs helt enkelt som lite av en häftig grej att skriva på en banderoll. Idag betecknas skapandet av denna banderoll som startskottet för gruppens verksamhet och även det officiella grundandet av vad som idag är Ultra Boys Stockholm.

Under början av år 2000 blev Bajen Ultra Boys känt som namnet på en grupp Hammarbysupportrar. Gruppen hade väldigt få medlemmar jämfört med idag. Under hösten samma år öppnades den första hemsidan och gruppens medlemmar började på allvar se på sig själva som delar av en självständig supportergrupp till Hammarby.

År 2001 var ett viktigt år för gruppen. En mindre grupp av Hammarbysupportrar som kallade sig ”Järfälla Ultraz” införlivades i Ultra Boys. Detta fungerade som en kraftig injektion. Många av medlemmarna i dåvarande Järfälla Ultraz blev då och är än idag mycket viktiga för Ultra Boys verksamhet.

När det pratades om förebilder för gruppen så talades det om de ultrasgrupper som fanns/finns nere i Sydeuropa. Deras koreografier, sånger och bengaliska eldar imponerade och inspirerade. Fascinationen för ultraskulturen nere på kontinenten var stor och något liknande detta ville gruppens medlemmar införa på Hammarbys läktare. Man började kalla sig för ultras och definiera Ultra Boys som en ultrasgrupp.

I slutet av fotbollssäsongen 2001 börjades det tryckas upp souvenirer med gruppens namn. Det skapades en halsduk och senare under vintern togs även en munkjacka och t-shirt fram. På julafton öppnade gruppen en ny hemsida som nog förändrade sättet att se på Ultra Boys. Det satsades på en ny och mer seriös framtoning – tydliga medlemskriterier hade tagits fram, mål för gruppen sattes upp och en “styrelse” valdes.

Gruppens inflytande i Hammarbys supporterled hade nu växt kraftigt och gruppen kände sig erkända och respekterade på allvar av övriga grupper och av inflytelserika personer verksamma inom Hammarbys supporterkultur.

I slutet av fotbollssäsongen 2002 möttes gruppen av sitt första ordentliga bakslag – Ultra Boys symbol förbjöds. Svenska Fotbollförbundet såg dödskallen (och många andra symboler) som något negativt och beslöt sig därför att rensa bort dessa från läktarna. Genom åren har Ultra Boys haft diverse problem med myndigheter, fotbollförbundet och Hammarby IF – detta eftersom man vägrat att kompromissa i sin syn på läktarkultur. Gruppen har alltid stått upp för supportrarnas rättigheter och detta har varit en kamp som på olika sätt förts sedan gruppen startades och som även förs aktivt idag

År 2003 valde Ultra Boys att lämna ”den officiella tifogruppen” för att kunna sätta större fokus på egen utveckling. I slutet av fotbollssäsongen samma år började en flytt till den nybyggda östra läktaren på Söderstadion att planeras. Fram till nu hade man stått ”över trappan” dvs. ovanför trappuppgången i mitten av klacksektionen. Detta var inte bra för gruppen då man inte syntes tillräckligt och inte heller hade möjligheten att genomföra de större projekt som fanns i planerna. Fotbollssäsongen 2004 firade Ultra Boys sitt femårsjubileum och detta gjorde man på den östra läktaren. Det var ett värdigt och storslaget firande med fyrverkeriuppskjutning från Nynäsvägen och koreografier på läktaren. Under sommaren samma säsong arrangerade gruppen sin, vid den tiden, största och mest avancerade koreografi – en fin hyllning till både UB och Hammarby. Om första säsongen på östra var lyckad och händelserik blev den andra desto mer sömnig. Ultra Boys kom att befinna sig helt isolerade på sin sektion när stora delar av den östra läktaren gapade tomma. Sången och aktiviteten på läktaren var dålig.

2006 flyttade gruppen tillbaka till Norra. Man hade dock inte gett upp tanken på att skaffa sig en egen sektion där man fritt kunde skapa och utvecklas. Uppgången vid hörnet mot den västra läktaren togs i besittning. Flytten tillbaka till Norra visade sig vara ett klokt beslut. Intresset för Ultra Boys växte. Sedan 2006 har många nya medlemmar rekryterats till gruppen. På den nya sektionen har flera större koreografier arrangerats. De mest nämnvärda kan ses på bilderna.

Under 2008 växte två undersektioner till Ultra Boys fram. Det var dels en sektion för yngre medlemmar kallad ”UB Juniors” och dels en sektion för medlemmar bosatta i Sofia – ”116 Sofia”.

2009 fyllde Ultra Boys 10 år och detta kom utan tvekan att bli ett laddat och händelserikt år för gruppen.