FANDOM

Ultras Nord växte fram under hösten 2002, då fyra personer var överens om att en ny kraft till AIK var nödvändig, en ultrasgrupp med en mentalitet som under den perioden inte var alltför vanlig i Sverige, en grupp som fyllde en speciell funktion på läktaren. Till en början handlade det till största del om användande av pyroteknik på läktaren och belysa dess naturliga inslag på en fotbollsläktare, men även om utveckling av hela AIKs supporterscen genom att öka medvetenhe- ten hos samtliga. Verksamheten bestod till en början även av producerande av tvåpinnsflaggor och banderoller som bidrog till det visuella på AIKs läktare såväl hemma som borta. UN kunde till en början lätt identifieras som ett kompisgäng, vilket vi också var, men tankarna om att växa, utvecklas och bli en etablerad grupp i AIK:s namn fanns också. Att slå sig in i AIK:s supporterled på kort tid var en tuff uppgift, men i takt med att gruppen växte sig starkare och utvecklades blev gruppen även mer respekterad och accepterad. Gruppens inflytande i AIK:s supporterled har sedan starten växt, detta med hjälp av hög aktivitet, bidragande till AIK:s supporterkultur och en dialog gentemot andra supporterföreningar. Vi har alltid trott på ett samarbete där gemene supporterföreningar är överens, detta gör bara att ändamålet, arbetet för AIK, blir mer slagkraftigt.

I december 2002 öppnade gruppen sin första hemsida. Folk fick även upp ögo- nen för oss då det under samma år användes mycket pyroteknik på läktarna, detta undgick inte någon. Riktlinjen angående pyroteknik har sedan starten varit tydlig, vi har alltid sett pyrotekniken som en naturlig del av supporterkulturen, detta skulle ingen ska få ta ifrån oss. Pyrotekniken (och all annan visuell läktaraktivitet också för den delen) genererar i mer positivt än negativt för AIK och svensk fotboll. Vad bengalbränningar tillbringar AIK positivt är abstrakt och kan inte mätas i pengar.

Vi har huserat på olika platser på Råsundas Norra läktare, från starten höll vi till i mitten, vid trumman. Där- efter stod vi vid den så kallade "Ryttargången" under drygt ett års tid. Från säsongsstarten 2004 till slutet av 2007 har vi stått vid Sektion 216 på Norras Mellersta läktare. Idag är vi tillbaka vid Ryttargången.

2004 var ett viktigt år för Ultras Nord. Gruppen gjorde många framsteg på många olika plan, bland annat arrangerade vi våra första mindre koreografier på sektionen, vi arrangerade vår första bussresa, vi plockade fram vår första souvenir, många nya medlemmar plockades även in under året. Gruppen utvecklades även på det organisatoriska planet. Trots gruppens relativt låga medlemsantal var ändå en fungerande organisation en förutsättning för att utvecklingen inte skulle stagnera.

Efter det sportsliga fiaskot under 2004 som ledde till degradering till Superettan stod det klart att 2005 skulle bli en utmaning för gruppen. Det var nu vi skulle visa prov på styrka genom att öka aktiviteten ytterliggare ett snäpp. Budskapet på vår första koreografi för året beskrev situationen passande, "Nuet är kamp - Framtiden är vår!". Under den tredje omgången i Allsvenskan respektive Superettan genomfördes ett kollektivt ställning- stagande mot Sportbladets kampanj "Rosa band" som UN ställde sig bakom. Till matchen hemma mot IFK Norrköping arrangerade vi en större koreografi tillägnad vår stad, Solna Stad, med ett lyckat resultat. Många nya souvenirer togs fram under året, bland annat gruppens första halsduk. Medlemskurvan fortsatte att peka uppåt. Under året arrangerade gruppen bussresor till Norrköping, Örebro, Göteborg och Västerås. Gruppens utveckling fortsatte att gå framåt på många olika plan.

Inför premiären av 2006 års upplaga av Allsvenskan hjälpte vi AIK-Tifo med att måla den gigantiska målning- en och hyllningen tillägnad Johan Mjällby. I läktarväg präglades året mycket av mindre koreografier från gruppens sida, med Malmö borta som höjdpunkt. Vi tillverkade kortegebanderoller till mötena med Hammarby och Göteborg borta. Nya souvenirer plockades fram, bl.a en ny halsduk, munktröja och t-shirt. Gruppen arrangerade även storbuss till samtliga Allsvenska bortamatcher förutom Häcken och Kalmar.

Framåt stolta AIK