FANDOM

- Yellow Fanatics eller Yellow Fanatic Boys som vi först kallade oss växte fram som ett begrepp under 2001 då personer med stort intresse för tifo, läktarkultur osv. började samlas och märkas i Elfsborgsledet. Första banderollen målades vintern mellan 2001 och 2002 och därefter har vi sakta men säkert vuxit till att vara den grupp vi är idag.

- Vi är idag en grupp med ca. 70 medlemmar. I huvudsak fungerar vi som ett större kompisgäng men vi har en klar struktur i vårt arbete med gruppen och de mål vi har. Vi har medlemsavgift, egna souvenirer osv. Vi står ihop på alla matcher, reser ihop till bortamatcherna, många umgås även privat vid sidan av. För de flesta i YF är det en livsstil att följa IF Elfsborg och det är något vi är stolta över. Vi använder flera symboler men framförallt lejonet som är en samlingssymbol för alla Elfsborgs supportrar. YF som grupp har medvetet valt att inte synas mycket utåt utanför matcherna, vi har aldrig haft någon egen hemsida t.ex. Vi finns först och främst för att vara ett alternativ, en inspirationskälla för andra Elfsborgare som vill göra mer av sitt supporterskap än att bara gå på matcherna.

- Nej YF är ingen ultrasgruppering. Vi tycker det är onödigt att placeras in i fack likt "Vi är ultras", "Vi är brittiska" etc. Vi hämtar inspiration från alla möjliga håll och kanter, men främst arbetar vi med att försöka bygga upp en egen identitet som passar för just oss som grupp, som supportrar till IF Elfsborg. Vi vill inte låta andra sätta normen för vad som passar oss bäst. Om man tar exemplet med många ultrasgrupper i Sverige ges ofta intrycket av att främsta målet är att i så stor utsträckning som möjligt vara en del av en ultraskultur. Vi tycker att vi vinner på att hela tiden fundera över vad som passar oss bäst, främsta målet är alltid att utveckla IF Elfsborg hela supporterkultur. YF är bara ett redskap för ändamålet.

- YF har som främsta mål på läktarplats är att vara ett kompliment till supporterföreningen Guliganerna med inriktning mot läktarkultur. Vi vill genom att vara en samlad grupp som står ihop på läktarplats bidra till en stark klackärna där sånger startas och får fäste. YF bidrar med trumma, megafon och egna flaggor på matcherna. Vi hoppas att vi kan inspirera andra Elfsborgssupportrar att bli mer aktiva, sjunga, tillverka flaggor, resa på bortamatcher osv. Vi vill att YF ska bli synonymt med ett fanatiskt supporterskap för IF Elfsborg. Vi vill att den vanliga Boråsaren och Elfsborgaren ska se att vi alltid finns på plats och att vår banderoll representerar vart än IF Elfsborg spelar match. Förhoppningsvis kan personer som sitter framför TVn och ser vår banderoll på plats som i senaste matchen i Villareal känna stolthet över att det finns Elfsborgare som offrar jävligt mycket för att följa vår klubb. Vi vet att många av de spelare och ledare i truppen vi har kontakt med värdesätter vårt arbete, att vi alltid finns på plats.